Niezapłacona faktura. Co zrobić, gdy klient nie płaci faktury?
Przedsiębiorcy coraz częściej zgłaszają się z problemem nieterminowego regulowania płatności przez kontrahentów. Zatory płatnicze, z którymi właściciele firm muszą się mierzyć, powodują spadek konkurencyjności i rentowności firm. Jest to szczególnie istotne w przypadku małych przedsiębiorstw. Pojawia się zatem pytanie, jakie kroki podjąć w celu sprawnego odzyskania należności.
Krok 1. Wyślij maila z przypomnieniem o niezapłaconej fakturze
Przedsiębiorca to też człowiek i mógł zapomnieć o Twojej fakturze. Jeżeli termin zapłaty minął, przypomnij mu o tym.
Napisz maila z informacją, że w dniu (podaj datę) przesłałeś klientowi fakturę (wstaw numer) z dnia (wstaw datę) na kwotę (wpisz kwotę z faktury) za usługi (opisz, jakie usługi obejmowała faktura) z 7-dniowym (przykładowo) terminem płatności, który minął (wskaż, kiedy minął termin płatności faktury).
W związku z powyższym uprzejmie przypominasz o zaległej płatności i prosisz o jej uiszczenie na rachunek bankowy oznaczony na fakturze w terminie 3 dni (przykładowo).
Szanowny Panie Jakubie,
w dniu 30 czerwca 2022 r. otrzymał Pan ode mnie drogą mailową fakturę VAT nr 112233/22 z dnia 30 czerwca 2022 r. na kwotę 1000 zł brutto za wykonane przeze mnie usługi doradcze.
Termin zapłaty minął w dniu 7 lipca 2022 r. Do dzisiaj nie otrzymałam od Pana płatności.
W związku z powyższym przypominam o zaległości. Uprzejmie proszę o jej uiszczenie na rachunek bankowy wskazany na fakturze w terminie 3 dni.
Z poważaniem
Jeśli w ten sposób udało Ci się odzyskać pieniądze, zadanie zostało wykonane. Jeśli nie, trzeba przygotować pisemne wezwanie do zapłaty.
Krok 2. Przygotuj pisemne przedsądowe wezwanie do zapłaty
- Zamieść niezbędne informacje: nazwę miejscowości, datę, dane nadawcy i adresata, nazwę pisma, podpis własnoręczny.
- Podaj kwotę, którą klient ma zapłacić (wynikającą z faktury).
- Nie zapomnij o odsetkach.
- Sprawdź, czy możesz naliczyć rekompensatę za koszty odzyskiwania należności. Informacje o wysokości rekompensaty i sytuacjach, w jakich można się jej domagać, znajdziesz w dalszej części artykułu.
- Dokładnie oznacz fakturę (wpisz numer i datę).
- Wskaż, w jakim terminie należy uiścić powyższą kwotę. Można to zrobić poprzez podanie daty lub liczby dni liczonych od momentu doręczenia wezwania. Warto wskazać, że jest to termin nieprzekraczalny.
- Podaj numer rachunku bankowego, na jaki ma być dokonana zapłata.
- Umieść dodatkową informację, że brak wpłaty we wskazanym terminie spowoduje skierowanie sprawy na drogę postępowania sądowego, co może wiązać się z dodatkowymi znacznymi kosztami.
Nalicz dłużnikowi odsetki za opóźnienie w transakcjach handlowych
Odsetki za opóźnienie w transakcjach handlowych zostały uregulowane w Ustawie z dnia 8 marca 2013 r. o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych. Dokument ten porusza problem nieterminowej zapłaty w transakcjach handlowych w stosunkach gospodarczych. Nie ma on zastosowania do transakcji, w której druga strona jest konsumentem.
Wyłącznymi stronami transakcji handlowych są podmioty wskazane w art. 2 ustawy. Są to przede wszystkim transakcje między przedsiębiorcami, więc w uproszczeniu – musi być to transakcja B2B.
Rekompensata za koszty odzyskiwania należności – czym jest i jak się upomnieć o jej zwrot?
Jeżeli mamy zatem do czynienia z opóźnieniem płatności w transakcjach handlowych między przedsiębiorcami, obok żądania zapłaty odsetek za opóźnienie w transakcjach handlowych przedsiębiorca może żądać zwrotu kwoty wskazanej w ustawie z tytułu rekompensaty za koszty odzyskiwania należności.
Jaka jest wysokość rekompensaty, której można żądać od dłużnika?
Ustawa przewiduje 3 progi:
- Gdy wartość świadczenia nie przekracza 5000 zł – rekompensata wynosi 40 euro.
- Gdy wartość świadczenia jest wyższa niż 5000 zł, ale niższa niż 50 000 zł – rekompensata wynosi 70 euro.
- Gdy wartość świadczenia jest wyższa niż 50 000 zł – rekompensata wynosi 100 euro.
Warto podkreślić, że możemy domagać się od dłużnika rekompensaty, nawet jeśli nie ponieśliśmy kosztów związanych z odzyskiwaniem należności. Bo opłata ta ma stanowić dolegliwość dla dłużnika, który nie realizuje terminowo swoich zobowiązań.
Jak sformułować żądanie zwrotu rekompensaty za koszty odzyskiwania należności?
Ten fragment wezwania może brzmieć następująco:
Ponadto na podstawie art. 10 Ustawy z dnia 8 marca 2013 r. o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych wzywam również do zapłaty kwoty 40 euro tytułem rekompensaty za koszty odzyskiwania wyżej wskazanej należności.
Krok 3. Wyślij wezwanie do zapłaty
Przed wysłaniem wezwania wykonaj następujące czynności:
- wydrukuj wezwanie;
- podpisz je własnoręcznie;
- zrób ksero.
Co robić, jeśli dłużnik nadal nie płaci?
Jeśli Twoja cierpliwość się skończyła, nie pozostaje nic innego jak skierować sprawę do sądu.